Már nagyon régóta kacérkodtam a gondolattal,hogy egyszer kipróbálom, milyen érzés motorozni. Nemrég egy könyvesbolti túra helyett betévedtünk egy olyan üzletbe, ahol éppen bukósisak akció volt. Akkor beszéltem meg Dávid barátommal, hogy majd együtt motorozunk. Vagyis, ő motorozik, én meg felülök mögé (potya)utasként.
Aztán, ahogy telt múlt az idő, úgy döntöttem, ide nekem az oroszlánt is! Ha az autóra meg tudtam szerezni a papírt, akkor a motor jogosítvány sem lehet annyira kemény dió.
Az év végén prémiumot kaptam a munkahelyemen, így elhárultak az anyagi akadályai annak, hogy motorozzak, vagy legalább is a jogosítványt megszerezzem. Jó kis kutatást végeztem a témában, és rábukkantam a motorjogositvany.com weboldalra, ahol rengeteg hasznos infót tudtam meg a kezdetekről.
Mint kiderült, elkéstem: a motoros szezon, ha szerencsém van, körülbelül március közepétől október közepéig tart, forgalmi vizsgát pedig csak március 1. és október 31. között lehet tenni. Mivel szezonon kívül gyakorolni sem nagyon lehet, ezért minden vizsga a nyár közepére esik, bizony előfordulhat, hogy sokat kell várni, mire az ember oktatóhoz, vizsgaidőponthoz jut.
Ennél fogva két választásom volt: vagy türelemmel várok és kockáztatom azt, hogy ha sikerül is ebben a szezonban vizsgát tennem, már csak nagyon későn tudok motoros gyakorlatot szerezni (kaptam volna kölcsön motorkerékpárt erre az időszakra), vagy valamilyen alternatívát keresek.
Végül úgy döntöttem, most csak B125-ös jogosítványt kezdem el. Ez gy kiegészítő a B-kategóriás jogsi mellé, és csak 125 köbcentis vagy kisebb motort lehet vele vezetni, viszont csak pár tízezer forintba kerül és gyorsan megvan. Így könnyen találtam megfelelő időpontot, maradt időm a gyakorlásra is, sőt, tudtam vásárolni egy öreg, de még megbízható járgányt, amivel pont megszerezhettem azt a rutint, ami jövőre a szintlépéshez szükséges.
Persze a motorozás viszi ám a pénzt! Szerencsére az oldalon rengeteg kupon van, amit le lehet tölteni, és ha az ember a megfelelő helyen végzi a tanfolyamot, akkor kedvezményt kap a különböző motoros boltokban. Nekem ez nagyon sokat jelentett az elején.
Dávidtól tudtam, hogy a motorozásba csak megfelelő védőfelszerelés használata mellett érdemes és szabad belefogni. Minimum egy dzseki, nadrág és kesztyű szükséges – persze a bukósisakon felül, ami kötelező. Nem árt persze egy motoros bakancs sem, és még rengeteg praktikus dolog, derékvédő, egyéb kiegészítők… De ezek nélkül egy-egy rövidebb túrát, pláne egy viszonylag kicsi motorral, azért túl lehet élni.
Ha az ember mindent be szeretne szerezni, és nem akar nagy kompromisszumot kötni, akkor bizony a kezdő felszerelés majdnem kiteszi egy tanulómotor árát. Szerencsére ezeket a darabokat azért nem két-három évre vásárolja az ember, úgyhogy csak egyszer kell kinyögnie a költségeket.
A jogosítvány megszerzése nem volt egyszerű feladat. Azt hittem, sokkal könnyebb lesz, mert rengeteget bicikliztem, tehát az egyensúlyozásban van gyakorlatom és a KRESZ-t is jól ismerem. Dávid is biztatott, hogy a motor alig más, mint a kerékpár. Szóval, az elején megvolt az önbizalmam.
Kiderült, hogy a pár órás tanfolyam nekem nem lesz elég ahhoz, hogy belejöjjek, ezért még vettem néhány órát az oktatómnál. A sikeres vizsga után pedig, a kuponoknak hála részt tudtam venni egy motoros tréningen, ami nagyon sokat segített.
Most igyekszem rengeteget menni a motorommal, hogy mire jövőre magasabb kategóriára váltok, akkorra legyen megfelelő rutinom mindenhez. Dávid mögött is sokat ülök, így sok értékes tapasztalatot tudok szerezni. Így biztosan egyszerűbb lesz.